Achter de schermen wordt heel hard gewerkt aan de realisatie van Kindcentrum Rijnvliet. Leer de mensen van de projectgroep kennen: waarom is dit voor hen zo’n bijzondere opdracht?

De projectgroep bedenkt de pedagogische visie, hoe die wordt vertaald in een gebouw, in leerlijnen, in de juiste materialen en een goed team. Twee van hen werken in het onderwijs en twee in de kinderopvang en zij vormen de kern van de projectgroep: Annelies Meijer, Ingrid Zoer, Joke Kuijf en Renske Wildeman. De groep is groter, daarover later meer. Hier vertellen ze wat hen beweegt.

Annelies Meijer (directeur op een basisschool): ,,Ik vind het heel bijzonder om echt samen vanuit niets iets te maken. We hebben in de projectgroep hetzelfde doel: een plek realiseren waar kinderen én het personeel hun verschillende talenten kunnen ontwikkelen. Die ontwikkeling maken we zelf ook door in ons projectteam. Alles valt samen onder ons motto: ‘op avontuur in Rijnvliet’.’’

Joke Kuijf (projectmedewerker kinderopvang): ,,Vanaf dag 1 klikt het in onze projectgroep, omdat we zelf geen verschil voelen tussen onderwijs en opvang. We voelen hetzelfde, we hebben dezelfde visie.’’

een plek waar kinderen zich helemaal thuisvoelen

Renske Wildeman (clustermanager kinderopvang): ,,Ik wil graag voor kinderen een plek realiseren waar ze zich helemaal thuis voelen, in een stimulerende omgeving, waar ze zich veilig kunnen ontwikkelen. Dat vind ik belangrijk, omdat ik heb ervaren dat de overstap naar school voor kinderen van 4 jaar echt heel groot is. Als ze straks in kindcentrum Rijnvliet samen zijn, ís er geen overgang, dan ga je als kind gewoon naar een andere ruimte in het gebouw.’’

,,Een kind van 3 jaar bijvoorbeeld, zal merken dat zijn broers en zusjes naar dezelfde plek gaan en weet dat er ‘boven’ andere kinderen zijn. Die 3-jarige zal daar ook gaan kijken en er zullen oudere kinderen bij hem op bezoek komen. Zij komen voorlezen bij de jongsten, of ze gaan samen iets bouwen. Ze zullen elkaar ontmoeten in de keuken en bij de aula. Ik vind het heel belangrijk dat er een huiselijke sfeer is in kindcentrum Rijnvliet, dat iedereen elkaar kent.’’

er zijn geen muren, dat is heel bijzonder

Ingrid Zoer (directeur op een basisschool): ,,Ik vind het heel bijzonder omdat in dit proces geen muren zijn. Wij mogen helemaal bedenken hoe we het willen hebben en dat doen we met een groep gelijkgestemden.’’

Annelies Meijer: ,,Voor mezelf, als schooldirecteur, zou ik soms nog wel meer dingen anders willen en dat lukt niet altijd. Maar hier, in Kindcentrum Rijnvliet, krijgen we de kans het echt anders te doen. Hier kunnen we heel concreet te maken hoe we gaan werken aan 21st century skills. Omdat we vertrekken vanuit het nulpunt kun je met alle facetten rekening houden, met het gebouw, het concept en kunnen we ook kiezen welke mensen er komen werken. We leren zo zelf steeds een stapje verder te zetten dan we dachten te kunnen. Dat is belangrijk voor kinderen en ook voor ons.’’

je daagt elkaar uit om verder te gaan dan je zelf zou durven

Ingrid Zoer: ,,Het is mooi om te ervaren dat het kindcentrum gestalte krijgt en hoe het gebouw er uit komt te zien. De architect vertaalt onze ideeën, ICSadviseurs en Innovatie nul13 ondersteunen ons, we inspireren elkaar daardoor. Een kindcentrum ontwikkelen kan echt niet in je eentje. Je daagt elkaar uit om verder te gaan dan je zelf zou durven, dat geeft heel veel energie. Elke keer als we bij elkaar komen, we zijn allemaal druk en soms komt het slecht uit, komen we er vol energie vandaan.’’

Joke Kuijf: ,,Toen ik 25 jaar geleden begon, was ik verbaasd over het grote verschil tussen kinderopvang en onderwijs. Toen al werd gezegd: dat moet één geheel worden. Ik dacht, dat is over een paar jaar wel geregeld… We stonden toen al zó dicht bij onderwijs. Niet dus.Nu pas, eindelijk, aan het einde van mijn loopbaan is het zo ver. Ik vind het leuk dat ik die eenheid realiteit zie worden. Kindcentrum Rijnvliet maakt de cirkel rond.’’